Modellen van teamteaching

ESTAFETT-basics

Teamteaching kan in praktijk op veel verschillende manieren ingezet worden en heel uiteenlopend vorm krijgen. In de literatuur worden zeven teamteachmodellen onderscheiden:

  1. observatiemodel

  2. coachingsmodel,

  3. ondersteuningsmodel

  4. parallel model

  5. hoekenwerkmodel

  6. sequentieel model,

  7. en interactief model (Baetens & Simons, 2014; Meirsschaut & Ruys, 2017).

Een duidelijke gemene deler tussen deze zeven modellen is dat teamteachers in elk model samenwerken tijdens drie fasen: in het voorbereiden, het uitvoeren en het evalueren van de les(senreeks) (Veteska et al., 2022).

Hieronder wordt elk model kort uitgelegd (visualisering overgenomen uit Meirsschaut & Ruys, 2018).

Wil je weten hoe doelgerichte keuzes te maken uit deze modellen? Gebruik de beslisboom!

  • Observatiemodel

    Eén leerkracht geeft les, de andere leerkracht observeert doelgericht de leerlingen.

    Ze bespreken vooraf de focus van observatie (bv. betrokkenheid, leerdoel of gedrag, … bij specifieke leerlingen).

    Achteraf evalueren de leerkrachten hun lespraktijk in functie van de vooropgestelde focus.

  • Coachingsmodel

    Een leerkracht geeft les en draagt de verantwoordelijkheid over het klasgebeuren en de leerlingen. De andere leerkracht ondersteunt of coacht de collega vanuit een gerichte (professionele) leervraag (bv. door te observeren, een stukje les over te nemen, …).

    Ze bespreken vooraf de vraag of focus van de coaching.

    Achteraf evalueren de leerkrachten hun lespraktijk in functie van de vooropgestelde focus.

  • Ondersteuningsmodel

    Eén leerkracht is verantwoordelijk voor de leerlingengroep en geeft de klassikale instructie. De tweede leerkracht gaat rond in de klas om leerlingen doelgericht te ondersteunen.

    De leerkrachten bespreken vooraf welke leerling(en) welke extra ondersteuning nodig heeft/hebben.

    Achteraf evalueren de leerkrachten hun lespraktijk in functie van de vooropgestelde ondersteuning.

  • Parallel model

    De leerkrachten geven tegelijk en parallel les aan een (deel)groep leerlingen.

    Ze bespreken vooraf welke verschillende groepen leerlingen er zijn en welke begeleiding elke (deel)groep nodig heeft (bv. dezelfde les met een andere werkwijze of moeilijkheidsgraad; andere doelen bij eenzelfde instructie; …)

    Achteraf evalueren de leerkrachten hun lespraktijk in functie van de vooropgestelde werkwijze.

  • Hoekenwerkmodel

    De leerlingen worden in groepen onderverdeeld over verschillende hoeken. Sommige groepjes zijn zelfstandig aan het werk; andere groepjes krijgen (intensievere) begeleiding door de leerkrachten. Na een afgesproken tijd schuiven de groepjes door.

    De leerkrachten bespreken vooraf welke hoeken welke instructie en begeleiding vereisen.

    Achteraf evalueren de leerkrachten hun lespraktijk in functie van de vooropgestelde werkwijze.

  • Sequentieel model

    De leerkrachten nemen elk vanuit hun expertise de verantwoordelijkheid over een deel van de les. De leerlingen schuiven door van de ene naar de andere leerkracht of de leerkrachten wisselen elkaar af.

    De leerkrachten bespreken vooraf de verdeling van inhouden of instructieactiviteiten.

    Achteraf evalueren de leerkrachten hun lespraktijk in functie van de vooropgestelde werkwijze.

  • Interactief model

    Meerdere leerkrachten staan samen voor een groep leerlingen en geven instructie of begeleiden samen een activiteit.

    Ze bespreken vooraf hoe ze elkaar afwisselen en aanvullen.

    Achteraf evalueren de leerkrachten hun lespraktijk in functie van de vooropgestelde werkwijze.