Lesfiches in teamteaching

Een goede les start met een goede voorbereiding. Het is belangrijk om in je teamteachpraktijk samen lessen voor te bereiden. Dat betekent dat je niet alleen stilstaat bij de lesdoelen en de leerinhoud, maar dat je ook samen nadenkt over bijvoorbeeld de groepsindeling op basis van de beginsituatie, en afspraken maakt over welke teamteachmodellen je zal inzetten tijdens een les. Het is immers belangrijk vooraf te weten wie welke rol zal opnemen tijdens de verschillende lesfases, wie voor bepaalde leermiddelen zal zorgen,...

Hoe pak je dat als teamteachteam praktisch aan, zodat je niets over het hoofd ziet?

  • Voor de selectie van de teamteachmodellen en het samenstellen van de groepen, kan je de beslisboom gebruiken.

  • Om de les vorm te geven en de reflecties te noteren, kan je je laten inspireren door de lesfiches.

  • Reflecteren en praten over jullie samenwerking kan op een veilige manier gebeuren wanneer je de babbelkaartjes hiervoor gebruikt.

ESTAFETT ging de afgelopen jaren regelmatig kijken in teamteachklassen binnen het kleuter, lager, secundair en OKAN-onderwijs en deelt op deze pagina per onderwijsniveau een lesfiche ter inspiratie. In deze lesfiches herken je hoe diverse teamteachmodellen en diverse groepssamenstellingen doelgericht worden gecombineerd in verschillende lesfasen.