Beslisboom

Tools & materialen

Doelgericht teamteachen vereist dat leerkrachten een doordachte keuze maken over hoe ze de teamteaching vorm zullen geven. Teamteaching kan in praktijk op veel verschillende manieren ingezet worden (zeven teamteachmodellen), waardoor teamteachers soms het bos door de bomen niet meer zien.

Hoe kies je nu het meest geschikte model voor een les(fase)? Veel teamteachers worstelen met deze vraag. De keuze blijkt niet eenvoudig en hangt af van de vooropgestelde lesdoelen en de noden van leerlingen en leerkrachten.

Het ESTAFETT-team ontwikkelde daarom de beslisboom voor teamteachmodellen. Deze beslisboom geeft houvast en zet aan tot gesprekken en reflectie over het doelgericht vormgeven van de lespraktijk tussen teamteachers.

Door gerichte keuze voor en toepassing van teamteachmodellen geldt: de mix is de max. Zo kan doelgerichte teamteaching bijdragen aan de versterking van leerlingen en leerkrachten, en effectief een hefboom zijn voor kwaliteitsvol onderwijs.

Bekijk de opname van het webinar ‘Houvast bij teamteaching - Beslisboom’.

Beslisboom in ‘Tijdschrift voor Lerarenopleiders’

In het themanummer ‘Beloftevolle strategieën in de aanpak van het lerarentekort’ van het Tijdschrift voor Lerarenopleiders (VELON) presenteren de valorisatoren van ESTAFETT de beslisboom. In het artikel worden zowel het ontwikkelingsproces van de beslisboom als de uiteindelijke tool belicht. Bijzondere aandacht gaat naar het inzetten van de beslisboom (en dus ook teamteaching) in de lerarenopleiding en als mogelijke strategie ten aanzien van het lerarentekort.

Klik op de afbeelding om het artikel te lezen.

Meer informatie over het Tijdschrift voor Lerarenopleiders vind je via www.velon.nl/tijdschrift