Teamteachmodellen
Onderzoek op je bord
In 2022 verspreidde ESTAFETT een grootschalig vragenlijstonderzoek met als doel inzicht te krijgen in bestaande teamteachingspraktijken in Vlaanderen. We weten dat er in Vlaanderen heel wat waardevolle teamteachingspraktijken zijn en wilden deze als eerste stap in kaart brengen. Maar liefst 525 leerkrachten met ervaring in teamteaching, verspreid over meer dan 70 Vlaamse scholen, vervolledigden onze vragenlijst. Hier geven we jullie een inkijk in de resultaten van dit onderzoek met als focus: “Welke teamteachmodellen gebruiken Vlaamse leerkrachten?”
Het meest gebruikte teamteachmodel?
Het grootste deel van de bevraagde leerkrachten (33%) maakt gebruik van een mix van de modellen (zie tabel). Het ondersteuningsmodel is, na de mix van modellen, het meest populaire model (25%). Ongeveer één op de vijf (18%) van de bevraagden geeft aan het parallel model het vaakst in te zetten.
Tegelijk blijkt het hoekenwerkmodel eerder beperkt voor te komen in het Vlaamse onderwijs. Het kleuteronderwijs vormt hierop een uitzondering. Teamteachers in het kleuteronderwijs gebruiken ook het vaakst een mix van modellen, maar op de tweede plaats staat daar het hoekenwerkmodel, gevolgd door het parallel model. Het hoekenwerkmodel wordt dus vaker genoemd in het kleuteronderwijs en minder in het lager en secundair onderwijs.
Het interactief, observatie-, sequentieel en coachingsmodel worden in alle onderwijsniveaus in mindere mate genoemd.
Er gaven ook vier respondenten aan dat ze niet bekend zijn met de modellen.
Meer weten over de modellen? Bekijk de pagina over de teamteachmodellen.
Grootte van de klasgroep
Verder vroegen we ook hoe groot de gemiddelde groep is waarbij leerkrachten teamteachen.
De bevraagde leerkrachten teamteachen het vaakst (48%) aan klasgroepen van tussen de 15 en de 25 leerlingen, dus met een eerder gemiddelde klasgrootte (zie Tabel 2). De overige leerkrachten rapporteren eerder uiteenlopende klasgroottes, van een klas van minder dan 15 leerlingen (7%), 26 tot 35 leerlingen (21%), tot een klas van 36 tot 45 leerlingen (15%). Toch geeft ook een kleine groep van de leerkrachten (9%) aan te teamteachen aan een klasgroep van meer dan 45 leerlingen. Wat betreft klasgrootte bestaat er dus een aanzienlijke variatie in de Vlaamse teamteachingspraktijk.
De mix is de max
De resultaten uit het vragenlijstonderzoek bevestigen het inzetten van een mix van teamteachmodellen. We zien verder ook dat teamteaching zowel in grote (meer dan 25 leerlingen) als in gemiddelde of zelfs kleine klasgroepen ingezet wordt.
De mix is de max dus! Dat weten we ook uit eerder onderzoek (bv. Meirsschaut & Ruys, 2017). Toch is het niet gemakkelijk om daarin doelgerichte keuzes te maken. De beslisboom kan hier houvast bieden!