Effecten: Leerlingenvragenlijst

Tools & materialen

In functie van monitoring en kwaliteitszorg is het belangrijk om de effecten van teamteaching op jouw school en in jouw klas goed in de gaten te houden. In dialoog gaan met belangrijke betrokkenen zoals leerlingen is één van de randvoorwaarden om succesvol te teamteachen.

Daarom is het belangrijk om zicht te krijgen op: Hoe ervaren de leerlingen het teamteachen?

Aan de hand van 16 stellingen brengt deze tool vier mogelijke voor- en nadelen in kaart:

  • meer ondersteuning,

  • rijkere en gevarieerdere lessen,

  • meer leerwinst

  • en verwarring.

De vragenlijst bestaat in een versie met smileys en een versie met cijfers om een divers publiek te kunnen bereiken. Na het invullen kan je als teamteachers individueel of in team reflecteren op de antwoorden of verder in gesprek gaan met de leerlingen. Op die manier kom je tot diepgaandere reflectie.

Deze tool is een herwerking van de Learners’ Team Teaching Perceptions Questionnaire (LTTPQ).

Meer weten? Simons, M., Coetzee, S., Baeten, M. & Schmulian, A. (2020). Measuring learners’ perceptions of a team-taught learning environment: development and validation of the Learners’ Team Teaching Perceptions Questionnaire (LTTPQ). Learning Environments Research, 23(1), 45–58. https://doi.org/10.1007/s10984-019-09290-1

Praktijkgetuigenis: Teamteachers uit KAZ namen deze vragenlijst af en delen hun ervaringen. Lees het interview hier.

Tool en praktijkgetuigenis: ESTAFETT ontwikkelde ook een gespreksleidraad voor gesprekken met leerlingen over mogelijke voor- en nadelen van teamteaching (ter verdieping van vragenlijst of losstaand) en testte deze uit bij enkele leerlingen van KAZ. Bekijk de gespreksleidraad hier.