Effecten: Leerlingengesprek

Tools & materialen

Zo doen zij het…

Teamteaching verwijst naar twee of meer leraren die in een bepaalde mate samenwerken en gedeelde verantwoordelijkheid dragen bij het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van een les of lessenreeks (ESTAFETT, 2023). Maar hoe ervaren leerlingen het teamteachen? Deze gespreksleidraad opent het gesprek met leerlingen over mogelijke voor- en nadelen van teamteaching en hun bredere ervaringen ermee. Na het gesprek kan je als teamteachers individueel of in team reflecteren op de input, successen vieren en acties plannen. Deze gesprekleidraad kan op zichzelf gebruikt worden of als aanvulling op de leerlingenvragenlijst. Op deze manier monitor je de effecten en de kwaliteit van je teamteachpraktijk.

Met behulp van stellingen uit de leerlingenvragenlijst ga je in gesprek over:

  • ondersteuning

  • rijke en gevarieerde lessen

  • leerwinst

  • en verwarring

Daarnaast creëer je diepgang door tips en tops uit het gesprek te genereren.

De leidraad inspireert teamteachers ook nog om het gesprek creatief aan te pakken en de bevindingen te communiceren.

De gespreksleidraad uitgetest!

ESTAFETT nam de proef op de som en ging in gesprek met acht 3e en 4e jaars van het KAZ, waar wiskunde volgens het teamteachprincipe georganiseerd wordt. De leerlingen vulden vooraf de leerlingenvragenlijst in, waarop de teamteachers gezamenlijk reflecteerden.  Meer info over de teamteachpraktijk van KAZ lees je hier.

Een leerling zei: “Het is eens goed om hen te beoordelen, dat zij weten wat ze beter kunnen doen.” Dat is inderdaad één van de doelen van ons gesprek. De leerkrachten willen graag hun teamteachpraktijk optimaliseren en zijn benieuwd naar de input van hun leerlingen.  

Leerlingen zijn over het algemeen tevreden over de indeling in klasoverstijgende niveaugroepen.

“Het is wel goed die groepen, dat we op niveau zijn ingedeeld, zodat je op eigen tempo kan werken.” 
— Leerling KAZ

Dat ze nu vijf wiskundeleerkrachten hebben, zien ze ook als een voordeel: “Sommige leerkrachten kunnen iets beter uitleggen dan anderen. Bij de ene leerkracht snap je iets al beter dan bij de andere.” Leerlingen ervaren dankzij teamteaching vooral veel meer afwisseling in de les.  “Als je les krijgt van twee of meer leerkrachten dan is er meer afwisseling, dat is wel tof.” en “Ik vond persoonlijk altijd dezelfde leerkracht, dat begin je saai te vinden.” en  “Ze hebben allemaal hun eigen manier van lesgeven. Dus je kan zien bij welke leerkracht je het best past. Dat is goed”. Maar die afwisseling is niet altijd evident voor leerlingen, want kan voor verwarring zorgen: “Ik vind het wel leuk als leerkrachten meerdere methodes aanbieden, dat ik dan zelf kan kiezen. Maar het kan verwarrend zijn ook. Als die dat op een andere manier uitlegt bijvoorbeeld.” 

De aanpak met wisselende klasoverstijgende niveaugroepen zorgt soms voor wat chaos bij de leerlingen “Ik had dat het soms een beetje chaotisch kan aanvoelen, als je niet weet in welk lokaal je moet zitten, dan moet je weer kijken waar je moet zitten .” Leerlingen bedachten tijdens het gesprek tips, zodat er minder chaos zou zijn. De digitale communicatie over wie in welke groep zit of wie welke taak moet maken, zou bijvoorbeeld nog duidelijker kunnen volgens hen. 

Als slot vatten de leerlingen hun ervaringen samen in tegeltjeswijsheid. De leerlingen kwamen tot enkele straffe quotes: 

We deelden een samenvatting van het gesprek met de leerkrachten. Dit was hun reactie:  

Voor ons is dit zeer waardevol, alvast enorm bedankt voor jullie inspanningen. De tegeltjes laten we drukken en gaan we uithangen in onze MathKlAZ [lokaal waarin het teamteachen gebeurt, nvdr]. We gaan er volgend schooljaar ook op letten om de groepsindeling niet té snel te wisselen, maar per leerstofonderdeel dezelfde groepen te behouden. We denken er ook aan om tv-schermen te plaatsen aan de twee ingangen van de MathKlAZ om dit duidelijker te laten verlopen.
— Leerkrachten KAZ

Meer weten? De leerlingenvragenlijst en de stellingen voor het leerlingengesprek zijn gebaseerd op:

Simons, M., Coetzee, S., Baeten, M. & Schmulian, A. (2020). Measuring learners’ perceptions of a team-taught learning environment: development and validation of the Learners’ Team Teaching Perceptions Questionnaire (LTTPQ). Learning Environments Research, 23(1), 45–58. https://doi.org/10.1007/s10984-019-09290-1