Waarom teamteachen wij?
Tools & materialen
Start met de waarom-vraag
Vorm een kernteam (bij voorkeur met vertegenwoordiging uit het leerkrachtenteam, het zorgteam en de schoolleiding) en ga aan de slag met de Golden Circle. Het doel van deze oefening is om duidelijk te maken (aan schoolteamleden en externen) waarom jouw school kiest voor teamteaching. Succesvolle communicatie vertrekt immers altijd vanuit je 'waarom'.
Waarom kiezen we voor teamteaching? Wat willen we er graag mee bereiken? Teamteaching is immers een middel om aan goed onderwijs te werken, en geen doel op zich. Link jullie beweegredenen voor teamteaching aan het referentiekader voor onderwijskwaliteit. Het ESTAFETT-reflectie-instrument “Waarom teamteachen wij” kan hierbij helpen.
De “Golden Circle” van Simon Sinek
‘HOE’ en ‘WAT’ na ‘WAAROM’
Ga verder met het bespreken van ‘HOE’ en vervolgens ‘WAT’ zodra de ‘WAAROM’ van jullie teamteaching helder is.
HOE krijgt teamteaching vorm in de klaspraktijk? Welke teamteachmodellen worden er gebruikt? Hoe worden leerlingen gegroepeerd? Hoe kunnen de teamteachers samenwerken?
WAT doen de teamteachers in de klas? Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van de dimensies van effectief lesgeefgedrag (zie ICALT - Van de Grift, 2007):
(1) veilig en stimulerend leerklimaat
(2) efficiënte lesorganisatie
(3) duidelijke en gestructureerde instructie
(4) intensieve en activerende les
(5) afstemmen op verschillen
(6) leerstrategieën aanleren.
Meer weten? https://simonsinek.com/golden-circle/