Samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid
Tools & materialen - Onderzoek op je bord
Teamteaching is een veelgebruikte aanpak in het Vlaamse onderwijs. Toch is het niet altijd vanzelfsprekend om teamteaching op een effectieve manier in te zetten. Daarom ontwikkelde ESTAFETT een tool voor leraren die gebruikt kan worden als reflectie-instrument om teamteaching nog effectiever in te zetten: de Samen-schaal, gebaseerd op de “Collaboration and Shared Responsibility in Team Teaching”-vragenlijst of CSTT-vragenlijst.
De tool bestaat uit een vragenlijst en geeft namelijk inzicht in de manier waarop teamteaching wordt toegepast in de klas door twee belangrijke dimensies in kaart te brengen: samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid tussen de teamteachers.
Het tijdschrift ‘OnderWijsTijd’ publiceerde een praktijkgericht artikel over de CSTT-vragenlijst (Decuyper, Tack, Vanblaere, Simons, & Vanderlinde, 2023). De theoretische grondslag van de vragenlijst wordt eerst besproken, om vervolgens de vragenlijst meer concreet uit te leggen. Er worden ook Vlaamse gemiddelden gerapporteerd op basis van het grootschalig vragenlijstonderzoek. Tot slot worden er ook suggesties gedaan op welke manier er met de vragenlijst aan de slag gegaan kan worden om zo de teamteachingspraktijk verder te verbeteren.
Ook het Engelstalige onderzoeksartikel dat bij de CSTT-vragenlijst hoort, is gratis online beschikbaar via de website van Education Sciences.
Decuyper, A., Tack, H., Vanblaere, B., Simons, M., & Vanderlinde, R. (2023). Collaboration and Shared Responsibility in Team Teaching: A Large-Scale Survey Study. Education Sciences. 13(9), 896. https://doi.org/10.3390/educsci13090896