Leerprestaties bij leerlingen
In teamteaching en individueel lesgeven
Onderzoek op je bord
In het voorjaar van 2023 voerde ESTAFETT een experimentele studie uit, met als doel inzicht te krijgen in verschillen tussen individueel lesgeven en teamteaching. Eén van de zaken die we bestudeerden is de verschillen in leerprestaties bij leerlingen tijdens lessen in teamteaching en invidueel lesgeven..
Doctoraatsonderzoeker Dries De Weerdt legt zijn bevindingen aan jullie voor en concludeert:Uit de analyse bleek dat teamteaching een positief effect had op de leerprestaties van leerlingen, al was dit effect relatief klein. Opvallend was dat de effectiviteit niet werd beïnvloed door kenmerken van de leerlingen of de toetsen. Wel speelde de verhouding tussen het aantal leerlingen en leerkrachten een lichte rol in de resultaten.
Resultaten bekijken:
Bekijk het filmpje waarin Dries zijn onderzoek en conclusie toelicht (10 minuten kijktijd).
Toelichting bij de resultaten lezen:
Lees hieronder de bevindingen van Dries, waarin het onderzoek en de conclusies worden toegelicht.
Leidt teamteaching tot betere leerprestaties bij leerlingen in vergelijking met individueel lesgeven (wanneer er één leerkracht voor de klas staat)? Hoewel teamteaching een populaire onderwijsstrategie is, zowel in Vlaanderen als internationaal, is er nog weinig onderzoek naar de effecten op leerlingen. Toch is dit een vraag die leeft in scholen. Met het ESTAFETT-experiment hebben we een vergelijking gemaakt tussen teamteaching en individueel lesgeven op het vlak van leerprestaties bij leerlingen in het lager onderwijs.
Experimenteel onderzoek
Een experimenteel onderzoek, zoals wij het hebben toegepast, maakt een vergelijking tussen twee situaties. In ons geval hebben we teamteaching vergeleken met individueel lesgeven (één leerkracht die voor de klas staat) in de derde graad lager onderwijs. Bij het maken van deze vergelijking proberen we de onderzoeksetting zoveel als mogelijk gelijk te houden voor beide situaties. We streven er dus naar twee groepen te vergelijken die enkel en alleen verschillen in de instructiestrategie die werd toegepast: teamteaching of individueel lesgeven. Alle andere factoren (bv. lescontext, leerling- en leerkrachtkenmerken) worden zo goed als mogelijk gelijk gehouden. Op deze manier kunnen we oorzaak-gevolg relaties onderzoeken.
Doel van het onderzoek
Gericht op deze implementatie van teamteaching hebben we twee hoofdvragen die we wouden beantwoorden, namelijk:
Wat is het verschil in leerprestaties bij leerlingen tussen teamteaching en individueel lesgeven?
In welke mate is het verschil tussen teamteaching en individueel lesgeven anders naargelang de doelgroep of context.
Zo hebben we bijvoorbeeld gekeken of het effect van teamteaching groter of kleiner is voor sterkere of zwakkere leerlingen, of in klassen waarin de verhouding tussen het aantal leerlingen per leerkracht groter of kleiner is of naargelang de lesinhoud.
Uitrol onderzoek
Aan het ESTAFETT-experiment namen 267 leerlingen en 16 leerkrachten uit het vijfde en zesde leerjaar van vier verschillende basisscholen deel. We hebben scholen en leerkrachten betrokken die ervaring hadden met zowel teamteaching als individueel lesgeven. Twee instructiestrategieën werden met elkaar vergeleken: teamteaching en individueel lesgeven. Deze vergelijking werd tweemaal uitgevoerd binnen de context van twee opeenvolgende lessen. Deelnemende leerlingen en leerkrachten werden in twee groepen verdeeld. De eerste groep kreeg of gaf de eerste les via teamteaching en de tweede les via individueel lesgeven, terwijl de tweede groep het omgekeerde patroon volgde: eerst individueel lesgeven en vervolgens teamteaching. Hierbij werd ervoor gezorgd dat de verhouding tussen het aantal leerlingen en leerkrachten in beide situaties gelijk bleef, zodat de resultaten zo zuiver mogelijk vergeleken konden worden. Dit wil zeggen dat, bijvoorbeeld, een groep die bij de eerste les in teamteaching met twee leerkrachten voor 30 leerlingen deelnam, voor de tweede les in twee werd gesplitst en zodus elke individuele leerkracht lesgaf aan 15 leerlingen.
De lessen waren gericht op onderwerpen binnen de natuurwetenschappen, namelijk krachten en DNA. Deze thema's werden gekozen vanwege de beperkte voorkennis die leerlingen hierover doorgaans hebben. Beide lessen waren sterk vergelijkbaar in termen van structuur en leerdoelstellingen, maar verschilden voldoende van elkaar om mogelijke beïnvloeding van de tweede les door de eerste te minimaliseren. Beide lessen werden vormgegeven als ‘goede lessen’, die voldeden aan zoveel mogelijk kenmerken van effectief lesgeefgedrag.
De betrokken leerkrachten ontvingen gedetailleerde lesvoorbereidingen en namen vooraf deel aan twee workshops ter voorbereiding op het onderzoek en het geven van de lessen. Ze hoefden dus zelf geen lessen uit te werken of vorm te geven, om zo ook de vergelijkbaarheid tussen de klassen en scholen hoog te houden.
Om de leerprestaties van de leerlingen in kaart te brengen, werden kennistoetsen afgenomen zowel vóór als na de lessen. Na afloop van de lessen waren er twee meetmomenten: net na de les en één week na de les om zo ook te zien wat de leerlingen op iets langere termijn hadden onthouden uit de lessen. Op deze manier kon een vergelijking worden gemaakt tussen de effecten van teamteaching en individueel lesgeven op de verwerving van de leerinhouden.
Resultaten
Wat bleek nu uit het experiment? We beginnen links bij de resultaten op de pretest, die voorafgaand de lessen werden afgenomen (zie figuur hieronder). Daar zien we dat, zowel voor de les in teamteaching als individueel lesgeven, de leerlingen vrij weinig juiste antwoorden gaven op de toetsen; net onder de 20%. Dit wil zeggen dat leerlingen op een gelijkaardig (en laag) niveau aan de lessen begonnen.
Wanneer we vervolgens kijken naar de evolutie van pretest naar posttest net na de les, dan zien we dat leerlingen, ongeacht de instructievorm, toch een redelijke vooruitgang hebben gemaakt in hun toetsprestaties, met een licht voordeel voor teamteaching. Echter is het verschil tussen teamteaching en individueel lesgeven nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Maar wanneer we kijken naar de resultaten op de retentietest, die één week na de les werd afgenomen, dan zien we dat het verschil tussen teamteaching en individueel lesgeven is toegenomen, nog steeds in het voordeel van TT. De leerlingen hadden meer vragen juist bij de les die ze in teamteaching kregen. Het verschil blijft wel relatief klein.
De verschillen tussen teamteaching en individueel lesgeven blijken niet te variëren naargelang de onderzochte leerling- en toetskenmerken. Teamteaching draagt bij aan leerprestaties van alle leerlingen, ongeacht geslacht, vaardigheidsniveau of leeftijd. Ook is het effect van teamteaching gelijkaardig voor verschillende soorten toetsvragen zoals herkennen, inzicht of toepassing en voor de lesinhouden. Het maakt ook niet uit of de leerlingen eerst de les in teamteaching kregen of eerst via individueel lesgeven.
Het verschil van teamteaching en individueel lesgeven blijkt wél licht afhankelijk van de verhouding van het aantal leerlingen per leerkracht. Zo vonden we bijvoorbeeld dat het positieve effect van teamteaching vooral tot uiting kwam in teamteachingsklassen met twee leerkrachten voor 30-35 leerlingen, dus 1 leerkracht per 15 à 18 leerlingen. Het positieve effect van teamteaching verdween in klassen met een verhouding van 1 leerkracht per 20 leerlingen (of teamteachingsklassen van 40 leerlingen met twee leerkrachten).
Samengevat
Uit de analyse bleek dat teamteaching een positief effect had op de leerprestaties van leerlingen, al was dit effect relatief klein. Opvallend was dat de effectiviteit niet werd beïnvloed door kenmerken van de leerlingen of de toetsen. Wel speelde de verhouding tussen het aantal leerlingen en leerkrachten een lichte rol in de resultaten.
Een beperking van het onderzoek is dat het binnen een specifieke setting werd uitgevoerd, met lessen die vooraf uitgewerkt waren, met voorbereidingstijd in het lager onderwijs etc., waardoor we de resultaten niet zomaar mogen veralgemenen naar alle teamteachcontexten. Tegelijk sluiten onze resultaten wel aan bij bindingen uit uit internationaal onderzoek.
In andere ESTAFETT-studies rapporteren we over verklaringen voor dit positieve effect van teamteaching op leerprestaties en kijken we naar het effect van teamteaching op andere leerlinguitkomsten zoals betrokkenheid tijdens de les of de psychologische basisbehoeften. Deze informatie verschijnt snel op het kennisplatform!
Implementatie van teamteaching in het experiment
Teamteaching kan algemeen heel breed beschouwd worden als “twee of meerdere onderwijsprofessionals die samen lesgeven en verantwoordelijk zijn voor een groep leerlingen met als doel kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen.” Teamteachingsteams kunnen heel verschillend zijn samengesteld, bijvoorbeeld in het aantal leerkrachten dat samenwerkt maar ook in wie er precies samen teamteacht (een klasleraar, een zorgleraar, een studentleraar, een ondersteuner, …).
In het ESTAFETT-experiment hebben we gericht gefocust op de effecten van teamteaching waarbij twee klasleerkrachten uit de derde graad in het lager onderwijs samen lesgeven.
Ook zijn er verschillende manieren hoe teamteaching verschijnt in de klaspraktijk (zie modellen van teamteaching). Dit kan ruwweg gaan van de ene leerkracht die de leerlingen observeert terwijl de andere leerkracht de les geeft (het observatiemodel) tot twee of meer leerkrachten die samen interactief de les voorzien. In het experiment maakten we gebruik van het interactief en hoekenwerk model.
Tot slot blijkt één van de meest geciteerde uitdagingen bij teamteaching dat er een gebrek is aan gezamenlijke voorbereidingstijd. Daarom zorgden we dat de leerkrachten gezamenlijke voorbereidingstijd hadden voordat ze samen de lessen gaven.
Meer weten?
Neem contact op met Dries.DeWeerdt@uantwerpen.be voor meer info.