Verdiepingsmodule ‘Start met teamteaching’

Uit onderzoek blijkt dat de combinatie van de basismodule “Start met teamteaching” met een aantal coachings op de school zelf erg waardevol is. Daarom kan je aanvullend op het basistraject ook inschrijven voor een verdiepingsmodule. Deze bestaat uit 2 tot 4 keer coaching op maat met een kernteam in de school.  De focus ligt hier op het toepassen van de randvoorwaarden in de eigen context en het inspelen op schoolspecifieke praktijkvragen.

De coaching op maat vindt plaats in je eigen school met een kernteam dat je zelf samenstelt met twee tot zes deelnemende teamteachers (die eveneens de basismodule volgen), één collega uit het zorgteam en één collega van de schoolleiding/beleidsteam. De coaching duurt twee (klok)uren. Voorafgaand aan elke coaching is er online overleg tussen de coach en contactpersoon van de school om de verwachtingen en doelen van de coaching af te stemmen op de reële praktijk.

           

Wat ik sterk vond? Het inspelen op de reële praktijknoden. Dit maakt de drempel tot het toepassen van de opgedane inzichten zeer klein. En het helpt je met een bestaand probleem.
— Deelnemer van het traject
Vanuit dit kernteam TT wordt de kennis verspreid en delen de betrokken collega’s hun ervaringen met het team wat opnieuw concrete aanzetten geeft en goesting om TT uit te proberen.
— Directie als deelnemer van verdiepingsmodule

Coaching op maat van de school

In de coaching op maat (2 uur) ligt de focus op het toepassen van de randvoorwaarden in de eigen context en het inspelen op concrete vragen die leven op school. Het kernteam doorloopt samen het leerproces. Naast deze basiselementen kan de school uit volgende extra opties kiezen:

  • Optie 1: Klasobservatie tijdens het teamteachen: wat zit er al goed en waar liggen nog groeikansen?

  • Optie 2: Voorbereiding van een teamteachles: hoe doe je dat samen?

  • Optie 3: Teamteaching in de school: hoe krijg je je team mee?

  • optie 4: Ouders en teamteaching: hoe neem je ouders mee in dit verhaal?

  • Optie 5: Hoe hou je de samenwerking tussen teamteachers werkbaar?

  • Optie 6: Hoe benutten we overlegtijd?

  • Optie 7: Hoe zet je talenten van leraren in tijdens teamteaching?

Meer info?

Volg de infosessie op 20 maart 2025 om 19u waarin we het vormingsaanbod verder toelichten. Er is ook mogelijkheid om vragen te stellen.

Deelname aan de infosessie is helemaal gratis en vrijblijvend.

  • Er wordt een eerste aanzet gedaan van de belangrijkste randvoorwaarden van teamteaching in de eigen context. Vanuit de concrete praktijkvragen start het kernteam een verdiepend leerproces. Er kan ook één extra optie* gekozen worden (bv. één klasobservatie).

  • Hier wordt er in drie of vier bijeenkomsten systematisch gewerkt aan de randvoorwaarden en de eigen leervragen. Het kernteam doorloopt samen een verdiepend en cyclisch leerproces. Er kunnen ook twee tot vier extra opties* gekozen worden.

Doelen:

  • Het kernteam heeft de belangrijkste randvoorwaarden voor succesvolle teamteaching in de eigen school gedetecteerd en actie ondernomen om ze te realiseren.

  • De teamteachers hebben samen met het kernteam de effectiviteit van de teamteaching geëvalueerd en bijgestuurd.

  • De teamteachers kunnen samen met het kernteam eigen talenten gericht inzetten in de samenwerking en reflecteren over het leerproces en groeikansen.

Praktische info:

  • De verdiepingsmodule is bedoeld voor kleuter-, lager en secundair onderwijs.

  • Jullie volgen deze verdiepingsmodule samen met de basismodule.

  • De data van de coaching op maat worden geprikt samen met de coach, rekening houdend met de schoolkalender én afgewisseld met de groepssessies uit de basismodule.

  • De kostprijs voor een coaching op maat bedraagt 355 euro per coaching + verplaatsingskost coach.

  • Wil je inschrijven in de verdiepingsmodule? Heb je nog een specifieke vraag? Contacteer ons: