Steunende  schoolleiding

ESTAFETT-randvoorwaarden

Als schoolleider ben je aan zet wanneer je voor je school de randvoorwaarden voor teamteaching wil prioriteren. Hoe meer randvoorwaarden vervuld zijn, hoe groter de kans op een succesvolle samenwerking. Verwacht echter niet dat alle randvoorwaarden onmiddellijk 100% in orde zijn. Bepaalde randvoorwaarden vragen wat meer tijd en inspanning, afhankelijk van jouw schoolsituatie.

We onderscheiden vier categorieën:

  1. een professionele relatie

  2. de organisatie

  3. de betrokkenen

  4. en een schoolbrede gedragenheid

Om de implementatie van alle randvoorwaarden tot een goed einde te brengen, bieden we per categorie een overzicht aan tools.

  • Observatiemodel

    Eén leerkracht geeft les, de andere leerkracht observeert doelgericht de leerlingen.

    Ze bespreken vooraf de focus van observatie (bv. betrokkenheid, leerdoel of gedrag, … bij specifieke leerlingen).

    Achteraf evalueren de leerkrachten hun lespraktijk in functie van de vooropgestelde focus.

  • Coachingsmodel

    Een leerkracht geeft les en draagt de verantwoordelijkheid over het klasgebeuren en de leerlingen. De andere leerkracht ondersteunt of coacht de collega vanuit een gerichte (professionele) leervraag (bv. door te observeren, een stukje les over te nemen, …).

    Ze bespreken vooraf de vraag of focus van de coaching.

    Achteraf evalueren de leerkrachten hun lespraktijk in functie van de vooropgestelde focus.

  • Ondersteuningsmodel

    Eén leerkracht is verantwoordelijk voor de leerlingengroep en geeft de klassikale instructie. De tweede leerkracht gaat rond in de klas om leerlingen doelgericht te ondersteunen.

    De leerkrachten bespreken vooraf welke leerling(en) welke extra ondersteuning nodig heeft/hebben.

    Achteraf evalueren de leerkrachten hun lespraktijk in functie van de vooropgestelde ondersteuning.

  • Parallel model

    De leerkrachten geven tegelijk en parallel les aan een (deel)groep leerlingen.

    Ze bespreken vooraf welke verschillende groepen leerlingen er zijn en welke begeleiding elke (deel)groep nodig heeft (bv. dezelfde les met een andere werkwijze of moeilijkheidsgraad; andere doelen bij eenzelfde instructie; …)

    Achteraf evalueren de leerkrachten hun lespraktijk in functie van de vooropgestelde werkwijze.

  • Hoekenwerkmodel

    De leerlingen worden in groepen onderverdeeld over verschillende hoeken. Sommige groepjes zijn zelfstandig aan het werk; andere groepjes krijgen (intensievere) begeleiding door de leerkrachten. Na een afgesproken tijd schuiven de groepjes door.

    De leerkrachten bespreken vooraf welke hoeken welke instructie en begeleiding vereisen.

    Achteraf evalueren de leerkrachten hun lespraktijk in functie van de vooropgestelde werkwijze.

  • Sequentieel model

    De leerkrachten nemen elk vanuit hun expertise de verantwoordelijkheid over een deel van de les. De leerlingen schuiven door van de ene naar de andere leerkracht of de leerkrachten wisselen elkaar af.

    De leerkrachten bespreken vooraf de verdeling van inhouden of instructieactiviteiten.

    Achteraf evalueren de leerkrachten hun lespraktijk in functie van de vooropgestelde werkwijze.

  • Interactief model

    Meerdere leerkrachten staan samen voor een groep leerlingen en geven instructie of begeleiden samen een activiteit.

    Ze bespreken vooraf hoe ze elkaar afwisselen en aanvullen.

    Achteraf evalueren de leerkrachten hun lespraktijk in functie van de vooropgestelde werkwijze.